perjantai 12. syyskuuta 2014

Kuulumisia

Moi! Täällä on oltu jo yli kaksi viikkoa ja aika on mennyt yhdessä hujauksessa. Mitään sen ihmeellisempää ei ole tapahtunut; koulussa kurssit ovat vihdoin alkaneet ja on ollut vaikka minkälaisia tapaamisia koskien ranskalaisen pankkitilin avaamista yms… Olen tässä oppinut, että Ranskassa joka asiaa varten tarvitsee täyttää miljoona paperia ja antaa kopioita henkkareista joka paikkaan. Opiskelu täällä kuitenkin vaikuttaa aika samanlaiselta kuin Suomessa. Luennoilla keskustellaan ja kirjoitetaan muistiinpanoja, lähes jokaiseen kurssiin kuuluu myöskin jonkunlainen ryhmätyö, joka sitten esitellään.

Meidän uusi hieno koulurakennus. Kuvasta myös näkee, että sää on mitä mahtavin! Joka päivä lämmintä ollut päivällä lähes 25!

Ranskan intensiivikurssin alkaessa olin hieman järkyttynyt. Ryhmät oli jaettu etukäteen netissä tehdyn lähtötasotestin perusteella, ja koska tässä testissä oli lähinnä kielioppia, se meni minulla hyvin. Jouduin siis intermediate – ryhmään, jossa oikeasti jo osataan puhua ranskaa. Ryhmä tuntui minulle liian vaikealta, sillä en puhu ranskaa sujuvasti vaan osaan ainoastaan kieliopin, sillä sitä lukiossa lähinnä päntättiin. Lisäksi olin järkyttynyt siitä, että opettajamme ei edes osaa yhtään englantia ja kurssilla ei saa sanoa mitään englanniksi… Siellä ei myös juurikaan tehdä kirjallisia tehtäviä vaan koko ajan pelkästään keskustellaan ranskaksi, mikä on minulle vaikeaa. Mutta sitä kieltähän minä halusin oppia, kun tänne lähdin, joten on siinä hyviäkin puolia olla tässä ryhmässä. Kielitaito on selvästi lähtenyt kehittymään ja tällä viikolla pidin jo esitelmän Suomesta ranskaksi! Lisäksi ymmärrän jo melkein kaiken, mitä opettaja sanoo. Kurssi on todella nimensä mukainen eli erittäin intensiivinen, koska meillä on sitä nyt reilun viikon ajan joka päivä kahdeksasta alkaen, myös lauantaisin.


Ostoskatu 
















Koulunkäynti täällä vaikuttaa kuitenkin muuten erittäin kevyeltä. Tämän viikon jälkeen minulla esimerkiksi on kahdella seuraavalla viikolla vain yksi päivä koulua per viikko! Se tarkoittaa siis varmasti ainakin sitä, että tulee olemaan paljon bileitä, mikä ei minua tietenkään haittaa. Lisäksi olemme kämppiksen kanssa alustavasti suunnitelleet Pariisissa käyntiä, joten ehkä se onnistuu jo lähiaikoina.






















Biletyksestä mieleen tulikin kirjoittaa alkoholin hinnasta täällä. Se on nimittäin paaaaaaaljon halvempaa kuin Suomessa. Kaupasta viinipullon saa alle 2,50e ja oluttölkin hinta on n. 50senttiä. Baarissa viinilasi on n. 3e ja olut 2-3e riippuen tietysti baarista. Coctailit täällä on kyllä kalliita, 6-10 euroa kaikissa baareissa.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti