maanantai 6. lokakuuta 2014

Pariisi

Viime viikonloppuna pääsin vihdoin Pariisiin! Varasimme kämppiksen kanssa hostellin la-su yöksi ja lauantaiaamuna lähdimme kahdeksan aikaan kohti Pariisia. Autokyydin varasimme blablacar-sivustolta. Kyseisellä sivustolla siis ilmoitetaan kimppakyydeistä eri kaupunkeihin, maksu suoritetaan sivuston kautta ja sitten täytyy itse ottaa yhteyttä kuljettajaan ja sopia paikka, josta lähtee kyytiin. Tulee paljon edullisemmaksi mennä Pariisiin kimppakyydillä kuin junalla, koska nyt maksoimme meno ja tulomatkasta yhteensä 20e ja juna yhteen suuntaan maksaa 20-27e. Kuljettajatkin olivat oikein mukavia ja puhuivat englantia, joten matkat sujuivat hyvin ja turvallisesti.

Maisemaa hostellimme läheltä

Lauantaina sää oli mitä mainioin, +25 ja aurinkoa. Pariisiin päästyämme tapasimme 4 muuta kaveriamme ja päätimme suunnata Eiffel tornille. Jonotimme sisäänpääsyä lähes 3 tuntia… Huipulle pääsy oli kuitenkin odotuksen arvoinen! Maisemat olivat mahtavat, mutta tungos joka paikassa kieltämättä otti päähän. Loppupäivän vietimme kävellen Seinen varrella ja käveltyä tulikin varmaan ainakin kolmen tunnin ajan, mikä todella tuntui jaloissa… Illalla suuntasimme Notredamen lähellä sijaitsevalle alueelle, jossa on paljon baareja ja ravintoloita. Kävimme kebabilla ja sen jälkeen menimme drinkeille yhteen baareista. Puolenyön aikoihin suuntasimme metrolla takaisin hostelliin. Matkalla metroasemalta hostellille meinasimme vielä eksyä, mutta onneksi oikea katu löytyi lopulta.

Maisemia Eiffel tornin toisesta kerroksesta...

...ja huipulta.

Minä ja pulu tornin juurella

Hostellissa nukuimme 6 hengen makuusalissa. Nukkuminen jäi todella vähälle, sillä huoneemme oli rappukäytävän vieressä ja käytävän äänet häiritsivät. Lisäksi osa huoneemme ihmisistä tuli hostellille vasta aamuyöllä. Sunnuntaiaamuna heräsimme siis väsyneinä. Olimme sopineet tapaamisen Louvrelle toisten tyttöjen kanssa kello 9.30, sillä Louvre avataan kymmeneltä. Jo 9.30 jono oli järkyttävä. Jono mutkitteli Louvren pihalla, rakennusten ympärillä ja päättyi lopulta kadulle. Yllätyimme kuitenkin positiivisesti, sillä emme jonottaneet tällä kertaa kuin reilun tunnin! Louvressa kiertelimme noin neljä tuntia. Itse en ole kovin kiinnostunut museoista, joten tämä ei todellakaan ollut reissun kohokohta minulle. Louvren jälkeen etsimme ruokapaikan ja menimme syömään ja kahville. Tämän jälkeen meillä ei ollutkaan enää aikaa muuhun. Lähdimme hakemaan matkatavarat hostellilta ja sen jälkeen menimme metrolla St. Denis nimiseen paikkaan odottelemaan kyytiämme takaisin Troyesiin.

Yksi silloista Seinen yli oli täynnä lukkoja. Aiemmin tänä
vuonna silta oli hajonnut lukkojen painon takia ja
nyt sillan asfalttiin oli kirjoitettu
"Our bridge can no longer withstand your
gestures of love - no more lovelocks!".

Kokonaisuudessaan reissu oli mukava, mutta liian lyhyt. Kahdessa päivässä ei Pariisista ehtinyt näkemään kuin pienen osan. Suurin osa ajastamme tuntui menevän vaan jonottamiseen ja odottamiseen, sillä joka paikassa oli hirveästi turisteja. Oli kuitenkin mukava verestää aiempia muistoja Pariisista edes vähän, sillä edellisestä kerrasta aikaa on 8 vuotta ja ensimmäisestä kerrasta jo 15 vuotta!